Durak ja muud mobiilimängud, mis tegelikult polegi mängud

Hundid lambanahas. Durak saab ka "äpipoes" peksa. Mobiilimaailma "Trooja hobused". Nii võib öelda mobiilimängude kohta, mis tegelikult polegi lihtsalt mängud, vaid midagi enamat. Ja seda mitte heas mõttes. Mobiilidele antiviirust pakkuv Avast postitas ülevaate sellest, mismoodi mängudeks maskeerunud reklaamvara meie niigi ahtakest mobiiliressurssi asub õgima ja meile hoopis soovimatuid reklaame tavaliselt just kõige kiiremal ajal mobiiliekraanile sülitab.

Avasti avastatud üks laiemalt levinud reklaamvara-mobiilimäng kannab nime Durak. Tuntud kaardimängu nimeline mobiiliäpp Google Play´s näebki esmapilgul välja nagu kaardimäng, maakeeli "turakas". Praeguseks 5-10 miljonit korda alla laetud rakendus omab tohutut auditooriumi ja spämmijatele see kindlasti meeldib. Nagu Google Play kommentaaridest näha, tekitab rakendus üle ekraani reklaame isegi siis, kui on kasutaja arvates n.ö kinni pandud.

Otsekui allalaadija mõnituseks on tehtud mobiilirakendus IQ Test, mille eest ülalolev kasutaja hoiatab. Veel teinegi rakendus nimega Russian History on samuti pealtnäha süütu rakendus. Tegelikult aga peidavad mõlemad kasutaja telefoni reklaamvara, mis kohe ei käivitugi - ootab mõned päevad, et siis alles lasta kasutajal imestada, mis reklaamid need küll igalt poolt järsku vastu kargavad. Siis ei oska pahaaimamatu allalaadija enam neid süüdlasi kahtlustadagi.

Kuid need reklaamid võivad olla alles algus. Kahtlaste äppidega tuleb tavaliselt kaasa ka kahtlast reklaami, mis plingib näiteks hoiatavalt ja teatab, et telefonis on viirus. Muidugi juhitakse siis edasi "abistavale" lehele, kus tegelikult pole viirusetõrjujat, vaid mingi veel ebameeldivam pahavara, mis topib telefoni täis pornot või saadab sõnumeid kallihinnalistele numbritele. Muidugi ei maksa ka unustada, et nendega võivad telefoni imbuda ka nuuskurid, mis näppavad teiste rakenduste andmeid.

Androidile tehtud pahavara hulk kasvas mõne aastaga 300 korda

Ehkki Windows on endiselt pahavarade jaoks "turuliider", teeb Android kolossaalseid hüppeid järelejõudmiseks. Viimase kahe aastaga on Androidile kirjutatud pahavara hulk kasvanud 300 korda ja tempo aina kiireneb.

Quick Heal´i aruande järgi on reklaamtarkvara (adware) ja väljapressimistarkvara (ransomware) veel mõned aastad domineerivaks Windowsis, kuid haarab siis "põhituruks" Androidi. Kui Windowsi kasutajad on mingil määral ohtudest teadlikud ja oma vitsad n.ö kätte saanud, siis Androidi kasutajaid üle maailma on aina rohkem ja rohkem ning paljud neist ei tea arvutitest (veel vähem viirustest) mitte midagi. Kõik, mis on lahe ja plingib, laaditakse alla ja tõmmatakse käima.

Quick Heal on eelmisel aastal leidnud kolm miljonit uut Androidi pahavara rakendust, mis on 304-kordne kasv alates 2011. aastast. Eelmise aasta jaanuarist detsembrini aga neljakordistus pahavarade hulk. Reklaamvara saab 2015. aastal hoo sisse ja mõne aasta pärast moodustab spämmijate rõõmuks loodud soovimatuid reklaame levitava pahavara hulk enamuse Androidi pahavarast, pakub Quick Heal lähiaegade ennustuseks.

Kasutame veebilehel nn Cookie´sid, et toetada tehnilisi funktsioone ja pakkuda sellega paremat kasutajakogemust.

Kasutame ka andmeanalüütikat ja reklaamiteenuseid. Klõpsa nupul Rohkem teavet, kui tahad lähemalt teada.