Mida teha, kui mobiilset andmesidet ei taha?

Mobiilioperaatorid ei sulge kergekäeliselt mobiilset andmesidet, sest see on teenus, ilma milleta on kliendi poolt tekitatud tulu pea olematu. Kuutasud suuremahuliste kõnepakettide eest on langenud mõne euroni ja see ilma andmesidet lisaks võtmata on tühine summa ükskõik millise äriettevõtte jaoks. AM.ee toimetusse pöördusid kaks Tele2 klienti, kes kurtsid, et vaatamata ainult kõneteenuse kasutamisele tuli neile kuu lõpus ikkagi arve andmeside kasutamise eest. Uurisime, miks ja küsisime ka teistelt operaatoritelt, kuidas seda vältida.

Teemat, miks ikkagi tulevad arved, mis tuvastavad mobiilset andmesidet, mida klient omateada pole kasutanud, arutati ka ühes Facebooki kinnises foorumis, kus mõned kasutajad väitsid, et nemad on saanud arveid ka teistelt operaatoritelt, mitte ainult Tele2-lt. Tele2 saadab aktiveeritud Interneti päevapileti arveid, kuigi tegelikult olevat tegemist vanemate inimestega, kellele internetti pole tellitud ja mobiiline andmeside olevat üldse välja lülitatud.

Allpool on vastused mobiilioperaatoritelt: miks ikkagi võivad tekkida andmesidearved, kui inimene teadlikult mobiilset internetti ei kasuta ja mida teha, et neid ei tekiks?

Tele2, vastab kommunikatsioonijuht Liina Liiv

Kui telefonikasutajal on igakuist andmesidemahtu mittesisaldav kõnepakett ja ta kasutab telefonis internetti, siis rakendub automaatselt interneti päevapilet. Päevapilet maksab 1 euro, sisaldab 2 GB andmemahtu ning kehtib jooksva kalendripäeva lõpuni. Päevapilet ei rakendu, kui andmeside kasutus jääb päevas alla 100 kB. See välistab kulutused, kus seade teeb väikses mahus uuendusi. Interneti päevapileti eesmärk on kaitsta kliente ootamatute arvete eest, mida põhjustab ühikupõhine hinnastamine. Näiteks kui seade teeb tarkvarauuendusi ning tarbib 10 MB andmeside teenust, tuleb osade operaatorite puhul tasuda mitukümmend eurot.

Kui klient soovib päevapiletite rakendumist vältida, siis on tegemist ilmselt regulaarse andmeside kasutajaga ning sellisel juhul on kõige õigem lahendus valida pakett, mis sisaldab igakuist andmesidemahtu. Samuti võib klient tellida operaatorilt interneti täieliku piiramise, mis välistab päevapiletite aktiveerumise täielikult.

Lahendusi ootamatute andmesidetasude vältimiseks on kolm:

1. Klient saab teha paketivahetuse igakuist andmemahtu sisaldavasse paketti.

2. Klient saab tellida operaatorilt ühekordse tasu eest interneti täieliku piirangu. Sellisel juhul garanteerib operaator, et päevapileteid ei aktiveerita.

3. Kliendil on võimalik piirata mobiilset andmesidet enda telefonist seadete alt, kuid sellisel juhul vastutab klient ise, et seade on töökorras ja kõik selle funktsioonid toimivad. See tähendab, et operaatoril ei ole võimalik kontrollida, kui hoolsalt on seadet hoitud ning kas vastavad seaded on korrektselt ning järjepidevalt aktiveeritud.

Telia, vastuse edastas kommunikatsioonijuht Raigo Neudorf

Kuna mobiilse andmeside kasutamine on täna pigem reegel kui erand, on andmeside kasutamise võimalus kõigile numbritele vaikimisi avatud. See on loodud juhuks, kui vajadus interneti järele peaks ootamatult siiski tekkima (seda on juhtunud klientidel, kes andmesidet tavapäraselt ei kasuta). Nii ei pea klient eraldi kuhugi pöörduma, helistama ega sisse logima, vaid saab hädapärased asjad aetud. Näiteks Telias kehtib vana Mobiilse Elu paketi puhul kuutasuta interneti (ehk interneti paketita) kasutamisel päevalagi hinnaga 1 euro, mis sisaldab 100 MB andmemahtu. Uues Mobiilse Elu paketis on sarnases paketis ette nähtud 50 MB tasuta.

Alati on võimalik oma seadmes seadete alt mobiilset andmesidet keelata. Teine võimalus on kustutada oma telefonis kohaliku operaatori interneti pöördumispunktid (pääsupunktid).

Elisa tootejuht Ivo Popp soovitab

Kuna mobiilse interneti kasutamine Eestis on niivõrd soodne, siis me loomulikult esmalt ikkagi soovitame kliendil internetti kasutada. Lihtsalt tuleb valida enda vajaduste ja võimalustega kõige paremini sobiv pakett. Kui klient soovibki ainult aeg-ajalt enda nutitelefonis mobiilset internetti kasutada - näiteks bussiaegade vaatamiseks või internetipanga kasutamiseks, siis on parimaks lahenduseks võtta kasutusele pakett, mille kuutasu sees on juba ka mobiilne internet. Selline pakett hoiab ära ootamatud kulutused – Eestis interneti kasutamine on juba paketi hinna sees ja see tähendab, et interneti kasutamisest ootamatuid kulutusi ei teki. Kui paketis olev andmemaht täitub, siis kuni järgmise kuu lõpuni rohkem internetti kasutada ei saa ja lisatasusid ei tule. Selliste pakettide hinnad algavad kuuest eurost.

Klientidel, kes ikkagi kohe kindlasti ei soovi nutitelefoniga mobiilset internetti kasutada, tasub Elisas aktiveerida mobiilse interneti piirang. See hoiab ära soovimatud kulutused internetile läbi selle, et ei luba mobiilinumbril võrgus mobiilset internetti kasutada. Piirangu aktiveerimine on täiesti tasuta ja seda saab klient aktiveerida ühe linnukesega meie Iseteenindusbüroos või võttes ühendust meie teenindajaga.

Teiseks võimaluseks on enda nutitelefoni seadetest mobiilne internet välja lülitada. See on aga mõnevõrra riskantsem, kuivõrd „Mobiilne internet sisse/välja“ valik on enamasti nutitelefonide kiirmenüüs ja seetõttu võib kasutaja selle kogemata muude toimingute käigus jälle sisse lülitada.

AM kommentaar:

Vanasti aitas ka see, kui oma mobiili seadetes interneti pääsupunkti valikutes teha teadlik viga, näiteks kirjutada pääsupunkti (APN) nimi valesti.

Kasutame veebilehel nn Cookie´sid, et toetada tehnilisi funktsioone ja pakkuda sellega paremat kasutajakogemust.

Kasutame ka andmeanalüütikat ja reklaamiteenuseid. Klõpsa nupul Rohkem teavet, kui tahad lähemalt teada.