48 tunniga loodi 16 garaažifirmat

(Arvutimaailm 5/10)

Startup firmad sünnivad garaažides, aga kuna Eesti garaažid on varakevadel veel liiga külmad, kogunes Garage48 üritus hoopis IT Kolledži palavatesse ruumidesse, kus 16 tiimi proovisid 48 tunni jooksul valmis saada oma startup ettevõtte.

Ürituse üks eestvedajatest Jüri Kaljundi külitab laupäevasel päikselisel päeval IT Kolledži fuajees diivanil, on lõuna. „Meil polegi praegu keskset kohta, kus üritus toimub, kõik on igal pool laiali,“ ütleb ta ja juhatab esimestesse „garaažidesse“ – koridoris on üks grupp hõivanud aknaaluse koha ja joonistab klaasile skeeme, ülejäänud on rohkem varjus auditooriumides.

Iseehitajad – väljumine 7 päevaga
Avalike suhete proff Kaspar Küünarpuu kuulub tiimi, mis ehitab proraali iseehitaja.ee. Tal on just valmimas pressiteade – tahavad kohe ja esimesena meediasse jõuda. On ka põhjust – iseehitaja.ee üritab püstitada maailmarekordi oma startup-firma müügis. Firma alustamisest müügini seitsme päevaga, täiendab Kaspar, kes paneb Google Docsi faili kirjameediakontakte, sest müük eeldab ka head promo meedias. Esialgu kavandatakse müüki osta.ee keskkonnas, sest eBay oleks liiga suur avapauk ja asi on ikkagi üsna Eesti-keskne. Müüdava firma veebilehe platvormiks on lihtne Wordpressi keskkond, ka üks ehitusspetsialist on kampa võetud. Iseehitaja.ee pole siiski veel kõige kiirem startup. Koridorides sahistatakse, et idee number 12 – Coctail Roulette on juba valmis.

Kiire guugeldamine laupäeval kohapeal näitab, et vähemalt otsimootorite optimeerimist pole nii lühikese ajaga veel valmis saadud.

Poliitikud ritta – poliitik.eu
„Meie võidame selle Garage48 ära,“ on iseehitaja.net meeskond siiski raudkindel.
„Meie võidame ka,“ sekkub Kert Valbert kohe kõrvallauast, sest nende tiim tahab poliitikute TOPi veebis teha ja mis oleks veel huvitavam kui poliitikuid hääletada, arvab poliitik.eu tiim. Mitte lihtsalt subjektiivset edetabelit, vaid erinevate avalikult kättesaadavate andmete põhjal koostatud TOP-e: kes kui palju on riigikogus raha kulutanud, kes istungitel kõige vähem käinud, lisaks lubadused, mis jagati valimistel ja mis unustati valituks saades.

Poliitik.eu kolmeliikmeline tiim mässab riigikantselei avalike Exeli tabelitega – normaalsel inimesel on raske sealt midagi välja lugeda, aga poliitik.eu tõttab appi. Iga poliitik peaks saama ka oma kodulehe, aga see jääb esialgu veel tulevikumuusikaks – poliitikutel on nii palju lubadusi, et 48 tunni jooksul ei jõua ilmselt neid kõiki portaali vormida.

Poliitik.eu juurest astub läbi Rain Rannu. Käigupealt haarab ta oma Maci ja tipib sinna paar aadressi ning mõne twitterisäutsu toimuva ürituse kohta. Poliitik.eu saab temalt lingi graafikute efektse esitamise vahendite jaoks. Twitterisse läheb nõuandev säuts ka teistele.

Kratid.com – kolme käega mänguloomad
Kratid.com on kitsamas ruumis tihedalt ümber laua, mänguloomad arvutite vahel vedelemas. Aga mitte lihtsalt niisama mänguloomad tuju tõestmiseks - tegemist on kodumaise kõrgtehnoloogilise Tamagotchi projektiga: laps (või lapsemeelne täiskasvanu) kasvatab omale veebis krati ja kui see on n.ö valmis, saab mänguasja „päriselt“ omale koju tellida. Margot Müürsepp selgitab, et see pole niisama Hiinas toodetav massitoodang: igaüks saab ise vormida oma krati, ükskõik milline see siis ka poleks. „Kasvõi kolme käega,“ ütleb Margot.

„Kas see ära ka sureb, nagu päris Tamagotchi?“ küsib Jüri Kaljundi, üks korraldajatest ja kirjeldab, kuidas ekraanile võiks hüpata mingi verine nuga ja teade, et nüüd on lõpp.

„Ei, ikka vist ei sure,“ pakub Margot. Paar karvast kratti on juba laual, need võivad hakata veebi kaudu omavahel suhtlema. Kui liiga palju suhtlevad, võib kakluseks isegi minna, arvavad arendajad.

„Ega teil üleliigseid arendajaid siin pole?“ hüütakse samal ajal ukse vahelt. „Ei!“ vastatakse kindlalt. Kõik arendajad kuluvad Krattidel endal ära.

Kokteiliruleti "jehoovatunnistajad"
Priit Salumaa tegeleb kokteiliprojektiga Coctailroulette ja jookseb, süler käes, peale jõudu andvat vaheaega mööda 3. korrust, et maandumiskohta leida, kus saaks „koodima“ hakata. „Oleme terve päeva ringi kolinud,“ ütleb ta ühes arvutiklassis peatudes.

„Kella kaheni öösel sai koodida.“

Kurtes aeglast internetti asub ta ohates SMS-teenust täiendama. „Selleks, et SMS teenus töötaks, peab seda ju kõvasti promoma,“ ütleb ta. Selgub, et tiim on mitte ainult arvuti taga vaeva näinud. Kokteiliretseptide SMS-teenust tuleb ka baarides promoda. Selleks on välja trükitud flaierid, mis läksid Tallinna ööklubidesse levitamiseks. Saadad SMSi ja saad kokteiliretsepti. Pärast võid Facebookist või Twitterist järgmine päev vaadata, mida õhtu jooksul jõid. Kui ise enam ei mäleta. Laupäeva õhtuks on juba 70 krooni eest retsepte tellitud, teab Priit.

Coctail Roulette on üks vähestest tiimidest, kelle teenus juba esimesel õhtul n.ö Live´i läks. Sellega käis kaasas ka "objektil" käimine – baarides levitati lendlehti kokteiliruleti SMS-teenuse reklaamidega ning meeskonna üllatuseks olid baarid ideest isegi üsna huvitatud. Aitab see ju tunduvalt kasumlikumaid koktelie tellida igapäevase õllelaskmise vahele.

"Meid ei peetudki jehoovatunnistajateks, lasti oma flaieritega baari sisse," rõõmustab Asko Seeba.

"Õhtul oli väike test ka ühes vanalinna baaris," räägib Priit, "esimest korda vaatas ettekandja küll umbusklikult SMSi kokteili retseptiga, kuid hiljem läks kõik juba kiirelt."

Tahan lõunat
Huvitav vaatepilt on sülearvutiga koridoris kõndivad inimesed, kes ümbruses toimuvat püstolreporteritena internetti vahendavad. Sellest on kasu ka – Wannalaunch.com, mis vahendab lõunaid ehk aitab kokku viia inimesi, kes on nõus lõunasöögil infot jagama, säutsub juba võidurõõmsalt: neil on esimene kohvik lepingut sõlmimas, et lõuna vahendaja kaudu sööma tulijad soodustust saaksid. Hetke pärast on Wannalunchil kokkulepe ka esimese restoraniga.

Seenele
Kohe IT Kolledži robotiseeritud sissepääsu-uste kõrvalt leiame seenehuvilised – projekti "Seenele" tegijad pole veel küll oma veebini sel hetkel jõudnud, kuid reklaamivad juba usinalt Twitteris ja Facebookis. Neil ongi Facebooki rakendus plaanis – lähed seenele, teed geomärgistatud pildi, laadid Facebooki üles ja soovitad kas seenekohta või küsid, mis isendiga tegu.
"Rootsist juba tunti huvi," ütleb üks projekti eestvedajatest Henrik Aavik, kellel tuleb õhtupoole vastata žürii küsimustele, et kuidas nad kavatsevad hakkama saada kohtujuhtumitega, kui keegi Facebookis on mürgiseent soovitanud pannile panna.

MinuPoodlemine
Kõige kõrgemalt, neljandalt korruselt muust melust veidi eemal leiame MyShoppingu projektiga tegeleva tiimi korisdorist koolilaudade pealt ja üks diivan nurgas on ka hõivatud. Mehis Pärn selgitab, et nende eesmärk on valmis saada poeskäimist ja reklaamide haldamist lihtsustav rakendus. "Me tahame kliendikaardid ära kaotada," ütleb mehis välja nende maailmaparandusliku idee. "Näiteks saad sa endale ühe koodi, millega igas poes võid soodsalt osta, see on nagu ühine kliendikaart."
Kuna projektil on üks suur ja vaevanõudev osa – poodidega kokkulepete sõlmimine, siis esialgu saab vaid paari kaupluse kampaaniaplakateid näha. Ülejäänu tuleb hiljem.

Namefy – nimi internetist
Ehkki mõned netikommentaatorid võrdlesid nimevaliku teenust jubaühe teise samal üritusel osalenud projektiga ehk kokteiliruletiga, kus soovitatakse "täiesti suvaline nimi", siis omaette klassiruumis Namefy.com teenust arendavad Skype´i kunagised loojad lükkavad selle alusetu kuulujutu ümber: Ahti Heinla, üks Skype´i programmeerijatest on päevi vaeva näinud erinevate riikide nimetraditsioonide uurimisega ja lisaks on programmeeritud algoritm, mis nimesoovija enda nime arvestaks ja veel paljusid muid asju.

"Namefy arvestab, mis nimed on inimestele juba meeldinud, nimeotsija saab lisada õdesid-vendi ja siis arvestatakse ka nende nimedega, et kõlalt liiga erinevad ei tunduks," alustab Ahti, "Google´is on üle kümne miljoni vaste lapsenimede otsiguks."
Täiesti tahtmatult meenub Dailyperfect, mille arendamisega Ahti ka tegeles – inimene sisestas nime ja internetiotsingu tulemuste põhjal koostati temale uudisteprofiil. Seekord inimese nime järgi aga nimevaliku algoritm netist midagi juurde ei otsi, selgitab Ahti. "Dailyperfect on hoopis teine asi," tõmbab ta piiri.
Sven Illing paotab ärisaladust, kust raha tuleb. See küsimus huvitas ka žüriid hiljem hindamisel. "Raha tuleb sertifikaatide müügist," ütleb ta ja näitab üht raamitud dokumenti. See on kallim variant, odavam – vaid paar-kolm dollarit on sarnase sertifikaadi elektroonilisel kujul tellimine. Esimese raamitud sertifikaadi Juhani nimele saab hiljem majandus- ja kommunikatsiooniminister. "Nimesertifikaat on ikka reaalsem asi kui mingi tükike maad kuskil Kuul osta," arvab Sven.

Inimkatsed on tiimil ka juba tehtud – filmiti rasedat, kellel nimevalik kohe ees. Ta sai omale sobiva nime kätte ka. Nii et Skype´i tegijad usuvad, et selle teenusega võiks maailma minna küll. Ja mitte ainult inimnimedega – meeles mõlgub tegijatel ka teine Eesti sait United cats & Dogs, neile võib ju loomanimesid ka pakkuma hakata.

Prygikast.com
Prygikast.com arendab eraldi klassis oma veebirakendust esimese näitliku õppevahendiga – tekkinud on natuke banaanikoori ja tühja plast-taarat. Muidugi vaatame kõigepealt, kuhu siis prygikast.som soovitab need viia. Lähimaid kohti on Tehnikaülikooli ümbruses lausa kolm-neli tükki, leiab Kaspar Loog kaardilt. Seega algus paistab olevat töötav. Google Mapsi veebirakendusele lisandub peagi telefonirakendus, lubab Kaspar.

Suurim väljakutse oli erinevad omavalitsuste andmed kokku ühendada, selgub. Mõnel olid asjad Excelis, mõnel Wordis, mõnel oli isegi mingi andmebaasirakendus.

Keep a Touch – kui pole ammu näinud
Kell hakkab lähenema neljale, millal meeskonnad peavad žürii ette astuma. "Jube halb hetk on," ütleb Keep a Touchi meeskonda kuuluv Rene Lasseron, kui läheneme neile pool tundi enne žürii ette astumist. Rene on ümbritsetud tühjadest energiajoogi pudelitest, aga ekraanilt paistab juba üsna korralikult disainitud suhtenimekirjadega veebileht. Põhimõte on lihtne – veeb tuletab meelde, kellega olulistest inimestest pole sa kaua suhelnud ja kellega peaks nüüd mõne sõna vahetama. Priit Kallas lisab, et pole mõtet üle 150 "sõbra" omal suhtevõrgustikes hoida, suurem seltskond hakkab juba laiali valguma. Aga selle 150ga peaks suhteid aeg-ajalt soojendama. Selleks nende veeb ongi.

Localvortex.net
Igasuguseid urkaid üle maailma kaardistav Localvortex.net puhkab pool tundi enne lõppu juba peaaegu loorberitel – hetk tagasi oli neil vaid Google Docsis lihtne tabel, kuhu kõik said urkaid lisada, kuid nüüd – korralik kaardirakendusega veeb. Selle taga võib oletada magamata ööd või loomepuhangut. Või mõlemat.
Süsteem aitab turistil leida urkabaare, kus oleks lahe olla. Kõik põhivoolubaarid lendavad listist välja. Kui mõni koht saab liiga populaarseks või – hoidku selle eest – trükitakse ära mõnes Lonely Planeti suguses reisijuhis, siis kaob ta halastamatult Localvortexi nimekirjadest.

Auhinnatud
Ja ongi käes firmade elluastumise aeg. 48 tundi on möödas. Oma sõnad loeb peale ka majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts, kes ütleb uutmoodi üritust kommenteerides: "Võib-olla teeme siin tuleviku Eesti majandust nende 48 tunni jooksul tehtud projektidega."

Iga meeskond saab kaks minutit aega projekti esitlemiseks ja selgub, et nii mõnigi koridoris efektselt oma tööd tutvustanud tegelane ei jõua laval kahe minutiga asja tuumani. Siis aitavad väljaspool aega žürii esitatavad küsimused.

Keepatouchi esitlemise ajal korratakse vana tuntud Bill Gatesi juhtumit, kui Windowsit esitledes sinine ekraan ette tuli – rahva ovatsioonide saatel jääb ekraanile serveri runtime error.

Kui lavale astub Localvortex.net ehk urkabaaride andmebaas, teeb Allan Martinsonmärkuse: "Juba kaks startuppi on joomist propageerimas, olen natuke mures. Kas pärast oleks võimalik oma asukohta ka takso tellida?"

Mysocialname´i tutvustav Marko Kruustükk ütleb, et nad plaanivad ka Facebooki pildid telefoni tõmmata, mille peale Allan Martinson kommenteerib: "siis puutute kokku Facebooki Terms of Service´iga, mis ei luba seda infot oma telefoni tõmmata."

"Siis on küll veidi jama," arvab Marko.

Lõpuks on aeg ära kuulata žürii otsus. Minister Juhan Parts nendib, et kõik olid väga toredad, aga sellega žürii otsus muidugi ei piirdu. Osavad hääletusmetodoloogid selgitasid siiski võitja. "Localvortex oli minu lemmik, aga ei tulnud kahjuks võitjaks," lobiseb minister enne parima väljakuulutamist välja. Allan Martinsoni lemmik Twistlist ei tulnud samuti võitjaks, selgub. Võitis hoopis Kratid.com. See meeldis kõigile.

MÕNED NÄDALAD HILJEM
Mis on saanud 16st Garage48 projektist mõned nädalad hiljem?
• Garage48 võitja: Kratid.com – tellitud on juba peaaegu tuhat Kratti. Kratid.com on olnud päeva tähtsaim majandusuudis, käinud televisioonis ja saanud tagasisidet ka välismaalt.
• Publiku lemmik: Wannalunch.com – esimesed USAs Räniorus olevad söögikohad on liitunud soodustustega, lõunasöögikaaslasi on omale valinud ka mõned tuntud Eesti avaliku elu tegelased.
• Cocktailroulette.com - SMS Cocktail Roulette - lihtne sms-teenus märksõnaga cocktail töötab juba 32 riigis. teenusele on lisatud täiendavaid märksõnu – näiteks "sugar" annab vaid magusaid kokteile.
• Iseehitaja.ee – nagu lubatud, müüdi firma nädalaga Osta.ee oksjonil maha. Ostuhinnaks sai 15750 krooni.
• Localvortex.net - Üle-Euroopaline alternatiivsete baaride andmebaas on aprilli lõpuks kogunud kokku üle paarisaja urka kirjelduse üle maailma.
• TalePath.com - Filmide ja raamatute geotagimise saidi populaarseimad sündmuskohad on Hawaii, Berliin ja Muhu saar.
• Namefy.com - lihtne lapse nimegeneraator internetis polegi enam nii lihtne – kasutaja saab piirata niumevalikut väga paljude parameetritega.
• Prygikast.com - Lihtne kaardirakendus lähima taaskasutus- või prügikonteineri leidmiseks on kogunud kokku üle 4000 prügikasti üle Eesti ja valmistub välisturu vallutuseks.
• Keepatouch.com - isiklik suhtehaldustarkvara on veebis üleval, arendajad lubavad mõne päeva pärast täiuslikuma versiooni välja tuua.
• MySocial.name - agregaator isikuga seotud sotsiaalsete võrgustike jaoks lubab veebis peagi alustada, esialgu ripub üleval vaid demopilt.
• Poliitik.eu - avalik objektiivse info portaal poliitikute kohta näitab möödunud aasta statistikat. Peagi lubatakse lisada ka värskem info ja poliitikute personaalsed lehed.
• Seenele Facebookis - hobimükoloogide sotsiaalne võrgustik ja Facebooki rakendus, mis kajastab seenekohtade infot on juba töös. Seenelised otsivad ja soovitavad juba kevadkorgitsat.
• Subtuutor.eu - passiivse keeleõppe lahendus, et aidata inimestel õppida võõrkeelt filmide ja subtiitrite abil, on veebis esindatud demoga.
• Off The Couch (Go2Sport) - Facebooki rakendus - fun spordilogi, sõpradega võrdlev ja koos sportimist soodustav teenus on kogunud 137 fänni.
• TwistList - veebiteenus, mis koondab Twitteris müügiga seotud HASHTAG'e #müün #ostan #vahetan #rendin paistab Twitteris tasapisi kasutajate toel edasi arenevat.
• MyShopping - minu eripakkumiste kataloog - vabastada inimesed kliendikaartidest, hallata ise oma eripakkumisi sooduspakkumiste portaalis lubab nii firmadel kui ostlejatel sisse logida ja ringi vaatama hakata.

Vaata ka Garage48.org lehelt, mis sai edasi.

KAIDO EINAMA

Foto: Kalev Lilleorg
Võidukas Kratid.com tiim oma kratiga - nii virtuaalse kui füüsilise isendiga.

Kasutame veebilehel nn Cookie´sid, et toetada tehnilisi funktsioone ja pakkuda sellega paremat kasutajakogemust.

Kasutame ka andmeanalüütikat ja reklaamiteenuseid. Klõpsa nupul Rohkem teavet, kui tahad lähemalt teada.