fbpx Gartner ennustab: 2020. aastal on tänaval 250 miljonit isejuhtivat autot ja köögis Internet | AM.ee

Gartner ennustab: 2020. aastal on tänaval 250 miljonit isejuhtivat autot ja köögis Internet

Gartner ennustab (või hoiatab, kuidas kellegi jaoks tundub), et 2020. aastaks ehk juba viie aasta pärast sõidab maailma teedel veerand miljardit võrku ühendatud ja isejuhtivat autot. 

Võrku ühendatud autod moodustavad viie aasta pärast olulise osa nutistust ehk asjade Internetist (IoT ehk Internet of Things). Võrku ühendatud autod pakuvad uusi pardateenuseid ja automaatjuhtimist, mis alati ei pruugi veel ka viie aasta pärast tähendada täiesti isesõitvat juhita autot, vaid näiteks teatud olukordades (maanteel) juhtimise üle võtvat või liiklusmärkide ja liiklusinfo põhjal juhti assisteerivat-korrigeerivat ning ohtlikke olukordi ennetavat autot.

Kui 2015. aasta lõpuks on nutistus 4,9 miljardit asja (võrreldes 2014. aastaga kasvab nende arv 30%), siis 2020. aastaks on neid juba võrgus 25 miljardit.

"Võrku ühendatud auto on juba praegu reaalsus", ütles Gartneri uuringudirektor James F. Hines, "luksusmudelitel on sisseehitatud Internet juba varsti tavaliseks saamas. Kuid tulevikus lisandub lihtsale ühendusele ka hulk uusi teenuseid."

Gartner ennustab, et iga viies auto teedel on 2020. aastaks üldisesse võrku ühendatud ning jagab teiste autodega liiklusinfot. Seda kasutatakse liikluse telemaatikasüsteemides, isesõitvates autodes, meelelahutuses ja mobiilsetes autoteenustes.

Kuid eks tulevik on kohati juba praegu käega katsutav. Uus Tesla elektriauto mudel omab juba osalist isejuhtimise süsteemi. Ka senised Tesla Model S-id saavad tarkvarauuendustega omadusi, mis "tavaliste" autode omanikele tundub nagu ulme. Kui sisepõlemismootoriga autode omanike jutud on veel suures osas mehaanika valdkonnast, siis Tesla Model S-i omanikud räägivad tarkvarauuendustest. Väike näide Teslaomanike grupist on loetav allpool.

Uuest Tesla tarkvarast 6.1
(Postitus Tesla Fänniklubist Eestis, katkend).

Mida uut siis on tulnud vahepeal:

* Navigatsioonisüsteemi uuendused. Auto kasutab trajektoori planeerimisel ka liiklusinfot ning Model S-id vahetavad omavahel liiklusolude kohta infot
* Soovitusi kodu/töö vahel sõitmisel, kuidas paremini saab
* Reisiplaneerija, mis ennustab, kui palju akut kulub sihtkohta jõudmiseks, arvestades tee omapära (kõrguste muutusi), ilmastikuolusid ning muud taolist. Samuti ennustab, kas jõuad ära sõita ka edasi-tagasi distantsi või on vahepeal vaja laadida. Samuti kui sihtkohta jõudmise indikatsioon on alla 8% akust, soovitab auto sõita aeglasemalt, et kohale jõuda jne.
* Asukohapõhine vedrustuse mälu. Kui kuskil oled auto tõstnud High või Very High režiimi, siis auto mäletab seda edaspidi ja teeb seda samas kohas uuesti. Kasulik kui näiteks koju sisse sõites, kui vaja järsust kallakust üles sõita või poe parklas olevad mega suured lamavad mendid vms.
* Kalendri integratsioon (beta). Auto suhtleb läbi su telefonis oleva Tesla App-i su kalendriga ja teab, millal kuhu minema pead ning kui sul kalendris on sündmuse juures asukoht, siis oskab kohe sinna navigeerida ning pakkuda välja ka parima trajektoori, kui aega on. Samuti on võimalik näha koosolekumärkmeid ja inimeste telefoninumbreid ning kergelt neile helistada.
* Iseõppiv ettevalmistus ehk kui auto tuvastab, et su tööl käimise graafik on regulaarne (näiteks 8-17), siis ta oskab ennast ise valmis seada, olles töölemineku ajaks ilusti mõnusalt soe ning sama ka kojumineku jaoks.
* Uuematele autodele, mis on uue sensorite paketi ja autopiloodiga, toob antud uuendus kaasa terve posu adaptiivseid autopiloodi võimalusi. Peaks olema automaatsed kaugtuled, adaptiivne kiirusehoidja, reahoidja jne.

Gartner tegi 2020. aastaks veel teisigi ennustusi. Näiteks arvab uuringufirma, et köögid on meil ka selleks ajaks internetiseeritud ja teevad toiduostmise 15 protsenti odavamaks. Nii visatakse toitu tänu nutistule vähem ära. Ka tervist saab paremini jälgida.

Kuni 2018. aastani pole nutistul üht domineerivat IT platvormi. Nagu turukujunemise alguses ikka, teevad kõik suuremad tootjad esialgu oma standardi, mis osaliselt ühildub teiste tootjatega, osaliselt mitte. IT süsteemide loojad peavad arvestama nende ühilduvusprobleemidega ja looma üleminekuvõimalusi.

Kogu ennustus ja uuringutulemused asuvad siin: "Predicts 2015: The Internet of Things."

FOTO: GOOGLE

Kasutame veebilehel nn Cookie´sid, et toetada tehnilisi funktsioone ja pakkuda sellega paremat kasutajakogemust.

Kasutame ka andmeanalüütikat ja reklaamiteenuseid. Klõpsa nupul Rohkem teavet, kui tahad lähemalt teada.